THEATERGROEP HENS

 OVER HENS 

Theatergroep HENS is in 2010 gestart met de voorbereidingen van hun eerste theaterproductie: Hadassa, ster van Susa. Hans van der Meiden en Sanne van Ommen hadden toen al langere tijd samen gewerkt en veel kindertheater gemaakt. Bij hen ontstond de wens tot het samen maken van theater voor een volwassen publiek. Theatermaker en regisseur Remy van Tilburg heeft zich bereid gevonden de regie te doen en is sindsdien verbonden gebleven aan HENS. Keesjan van der Maas had als muzikant al veel samengewerkt met Hans en is in 2010 HENS gaan versterken. Voor de leden van HENS stond het plezier om theater te maken voorop. Maar er was ook de wens verhalen te spelen die aanzetten tot nadenken en zelfs een beetje mogen schuren. 

In 2012 is Hadassa, ster van Susa in première gegaan. De voorstelling is nadien bijna 30 keer opgevoerd waarbij vrijwel alle provincies in het land zijn aangedaan. In 2015 is gestart met de uitvoering van een nieuwe productie, welke in november 2016 in Zwolle in première zal gaan. Met Pontius Pilatus zal HENS opnieuw een Bijbelverhaal vertolken, weer door middel van een moderne en verassende enscenering. Opnieuw met sfeervolle en indringende (live)muziek als belangrijk basis. Maar toch is Pontius Pilatus anders, heel anders. Kijk zelf. 

 

Keesjan van der Maas

(muziek)

 

Het dilemma van Pilatus heeft me altijd geboeid. Hoe gaat een rationeel en pragmatisch mens om met de verdwijning van een lichaam en de onmogelijke getuigenissen van Jezus’ opstanding? ‘Wat is waar(heid)?’ Een vraag waar ik zelf ook vaak mee bezig ben. Voor deze voorstelling kon ik opnieuw gaan werken aan een muzikaal decor en ik kijk ernaar uit om weer vanuit de ‘orkestbak’ nieuwe melodieën en geluiden neer te leggen die ik de afgelopen maanden met veel plezier heb geschreven.

 

Hans van der Meiden

(tekst en spel)

 

Ik probeer historische (bijbel) vertellingen voelbaar dichtbij te brengen, in tekst en in spel. Het is mijn wens dat mensen niet alleen erg kunnen genieten van een voorstelling, maar ook dat het vragen doet oproepen, tot een nieuwe overweging leidt of misschien even verwarring brengt. Want vooral dat leidt tot verdieping, waardoor het verhaal volop tot zijn recht kan komen. 

 

Sanne van Ommen

(spel)

 

Het verhaal persoonlijk maken en daardoor dichtbij brengen voor de toeschouwer. Dat is mijn doel bij het verbeelden van onze theaterstukken. Het spel gecombineerd met de muziek kan mensen raken, ontroeren of soms tot nadenken stemmen, ik geniet daarvan!

 

Remy van Tilburg

(tekst en regie)

 

Mijn voorstellingen kenmerken zich vanuit de thematiek ‘loslaten’ en de daaruit voortkomende interne en externe conflicten en emoties. Loslaten is geen statisch gegeven, maar voortdurend in beweging. Het kan zowel hilarisch als schrijnend zijn op het toneel maar gaat altijd gepaard met frictie, chaos en geweld (zowel innerlijk als extern). Vanuit die optiek zoek ik naar de kwetsbaarheid van de mens tussen al dat (innerlijke) geweld.